Większość hangarów lotniczych wykonanych jest z blachy trapezowej (ściany) oraz pojedynczej plandeki (dach). Warto jednak wiedzieć, że wykonawstwo hali namiotowej może wyglądać inaczej. Dla bardziej wymagających inwestorów w kontekście izolacji termicznej obiektu, idealnym rozwiązaniem będzie hangar z dachem pneumatycznym i ścianami pokrytymi płytami warstwowymi.
Dach pneumatyczny składa się z podwójnej plandeki i przestrzeni wypełnionej powietrzem między plandekami (elementem wyposażenia jest również pompa utrzymująca stałe ciśnienie). Takie rozwiązanie gwarantuje bardzo dobrą izolacyjność termiczną. Tę samą zaletę można przypisać ścianom, wykonanym z płyty warstwowej.
Płyty warstwowe mogą być również wykorzystane jako ściany działowe w halach namiotowych. Dzięki temu w hangarze można wydzielić pomieszczenie socjalne bądź magazyn na narzędzia. Ma to znaczenie przy wyposażaniu hangaru, które poza tym że jest ważną kwestią, to zdecydowanie znacznie różni się od wyposażenia standardowych hal magazynowych.
Stolarka otworowa (bramy, drzwi i okna)
Kluczowa dla funkcjonalności takiego obiektu jest brama. Musi ona przede wszystkim spełniać warunki dotyczące gabarytów maszyn, które będą przechowywane w obiekcie. Na szczęście, jako wykonawca hangaru lotniczego, jesteśmy w stanie dostosować halę do takich potrzeb i zaproponować bramę o dowolnych wymiarach. Analogicznie sytuacja wygląda w przypadku okien. Mogą one być dostosowane do potrzeb danego inwestora (pod kątem gabarytów i typu).
Posadzka
Bardzo ważnym elementem każdego hangaru jest posadzka. Podłoże w halach namiotowych zagospodarowanych na hangary samolotowe jest narażone na bardzo duże obciążenia statyczne i dynamiczne. Samoloty, w zależności od typu, mogą osiągać masę kilkudziesięciu ton. Samo podłoże betonowe może ulec uszkodzeniu.
Ponadto posadzka w hangarze lotniczym może być narażona na działanie żrących substancji chemicznych (np. pochodzących z paliwa lotniczego). Uwzględniając takie warunki w obiekcie dobrze sprawdzi się posadzka z powłoką poliuretanową bądź epoksydową. Dużą zaletą takiego rozwiązania jest również łatwość w utrzymaniu czystości posadzki.
Ostatnią kwestią, którą należy poruszyć w kontekście posadzki w hangarze lotniczym, jest antyelektrostatyczność. Nie jest to cecha wymagana przez obowiązujące normy, jednak warto rozważyć takie rozwiązanie, które będzie chroniło zaawansowane podzespoły elektroniczne (np. służące do diagnostyki samolotów) przed wyładowaniami elektrostatycznymi.
Instalacje technologiczne i branżowe
To, w jakie instalacje technologiczne i branżowe zostanie wyposażona hala namiotowa, jest kwestią bardzo indywidualną. Bardzo często hangar lotniczy w hali namiotowej wymaga wyłącznie instalacji elektrycznej (do zapewnienia oświetlenia). Natomiast bardziej wymagający inwestorzy preferują hale namiotowe, które posiadają znacznie więcej rozwiązań – od rozwiniętych instalacji wentylacji mechanicznej, przez systemy sanitarne, po zaawansowaną automatykę (np. do sterowania stolarką otworową).
Wszystkie elementy składowe hal namiotowych Łukasiuk posiadają niezbędną certyfikację oraz atesty, które potwierdzają ich jakość i gotowość do użycia w tak wymagającym sektorze jak branża lotnicza