Usługi Grupy Łukasiuk to nie tylko projektowanie i wznoszenie hal namiotowych najwyższej jakości, ale również szeroko pojęte doradztwo. Dzięki doświadczeniu zdobytemu przez wiele lat działania na rynku, jesteśmy w stanie przedstawić klientowi najkorzystniejsze opcje finansowania hali namiotowej (m.in. coraz popularniejsze leasingowanie hal). W zależności od tego, w jakim etapie rozwoju jest dane przedsiębiorstwo, doradzimy najlepszy wariant finansowania inwestycji, tak aby w pełni korzystać z zalet, jakie oferuje hala namiotowa.
Leasing operacyjny
Ten rodzaj leasingu hali namiotowej charakteryzuje się przede wszystkim tym, że przedmiot leasingu jest składnikiem majątku firmy leasingowej, a kosztami uzyskania przychodu korzystającego z przedmiotu umowy są miesięczne raty leasingowe i opłata wstępna.
Dlaczego opłatę wstępną można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu? Każda z rat zawiera w sobie podatek VAT, dzięki czemu nie ma konieczności płacenia tego podatku na początku trwania umowy.
Wynika to z interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 8 marca 2016 r. o sygn. ITPB1/4511–1158/15/AK, która mówi: „(…) wstępna opłata leasingowa warunkuje zawarcie umowy, czyli należy ją powiązać nie tyle z całą umową rozumianą w wymiarze czasowym, co z momentem jej zawarcia.
Dotyczy ona nie tyle samego trwania usług leasingu, lecz w ogóle prawa do skorzystania z niego. Zatem nie jest opłata dotyczącą całego okresu trwania umowy leasingu. Stąd opłata ta jest wydatkiem jednorazowym, związanym z zawarciem umowy leasingu. Dlatego też nie ma obowiązku rozliczania jej proporcjonalnie do okresu trwania umowy. Tym samym wstępną opłatę należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów jednorazowo w dacie jej poniesienia”.
Wartość netto (bez podatku VAT) sumy wszystkich rat, musi odpowiadać realnej wartości hali namiotowej. Po zakończeniu umowy leasingowej, leasingobiorca ma możliwość wykupienia na własność hali namiotowej.
Leasing finansowy
W przypadku leasingu finansowego na budowę hali namiotowej, jest ona zaliczana do majątku leasingobiorcy. Efektem tego jest obowiązek dokonywania odpisów amortyzacyjnych, nałożony na inwestora. Ponadto do kosztów uzyskania przychodów leasingobiorca może jedynie zaliczyć odsetki raty leasingowej, a podatek VAT należy opłacić już na początku umowy.
Leasingobiorca staje się właścicielem hali namiotowej automatycznie po wpłacie ostatniej raty.
Który leasing na halę wybrać?
Według statystyk, nawet 80% umów zawieranych w Polsce to umowy leasingu operacyjnego. Czy warto go wybrać w przypadku inwestycji w halę namiotową?
Leasing operacyjny daje większe korzyści podatkowe oraz jest prostszy w rozliczeniu i obsłudze.
- Jest on wybierany głównie wtedy, gdy inwestor chce uniknąć naliczenia VAT w pełnej wysokości w momencie realizacji przedsięwzięcia związanego z wznoszeniem hali namiotowej.
- Czynnikiem determinującym taki wybór może również być też chęć wliczenia w koszty wysokiej opłaty wstępnej.
- Wszystko zależy od wartości hali namiotowej oraz wysokości opłaty wstępnej.
Kiedy wybrać leasing finansowy?
- Ma on jedną cechę, która działa na jego korzyść. Jest objęty taką samą stawką VAT co przedmiot leasingu. Jest to korzystne np. w przypadku zakupu sprzętu medycznego, którego stawka VAT wynosi 8%.
- Leasing finansowy jest dobrym wariantem dla przedsiębiorców, którzy chcą skorzystać z uprzywilejowanej amortyzacji. Mowa tu między innymi o amortyzacji jednorazowej de minimis dla tzw. małych podatników.
- Kolejnym czynnikiem zachęcającym do skorzystania z leasingu finansowego hali magazynowej jest krótki okres umowy (np. 12 miesięcy). Jest spora część przedsiębiorców, którym zależy na jak najszybszej spłacie rat leasingowych.
- Dużym plusem jest też możliwość naliczenia VAT od całej wartości przedmiotu leasingu i odsetek już w pierwszym miesiącu umowy.
Powyższe zalety obu form leasingu brzmią zachęcająco. Przed dokonaniem wyboru, warto przeanalizować też słabsze strony leasingu operacyjnego oraz finansowego.
- Jedną z wad leasingu operacyjnego jest to, że jego minimalny okres, wg przepisów podatkowych musi wynosić 40% okresu normatywnej stawki amortyzacji przedmiotu umowy. Kwestią sporną jest także koszt wykupu obiektu po zakończeniu umowy. Zazwyczaj wynosi on 1% początkowej wartości przedmiotu leasingu. Są jednak wyjątki, kiedy kwota ta może być inna.
- Główną wadą leasingu finansowego hal namiotowych jest konieczność opłacenia całości podatku VAT w chwili rozpoczęcia inwestycji. Ponadto, raty nie mogą być wliczone w koszt uzyskania przychodu.
Będąc w posiadaniu powyższych informacji, bardzo łatwo dostosować odpowiednią formę leasingu do swojej sytuacji. Zazwyczaj, kluczową rolę odgrywa w tym aktualna sytuacja finansowa przedsiębiorstwa i to, ile kosztuje leasingowany produkt.
Dofinansowanie hali namiotowej
Opcje finansowania hali namiotowej są bardzo zróżnicowane. Oprócz środków własnych i leasingu, finansowanie hali namiotowej można zdobyć za pomocą programów dotacyjnych. Jednym z nich jest “Program Rozwoju Obszarów Wiejskich”, który działa od 6 lat. Rok 2020 jest ostatnim momentem, aby postarać się o dofinansowanie. Głównymi założeniami tego programu unijnego jest modernizacja gospodarstw rolnych.
W skład dofinansowywanych operacji wchodzą:
- Budowa lub modernizacja budowli inwentarskich.
- Zakup maszyn i wyposażenia.
- Założenie nowych sadów.
- Zakup oprogramowania komputerowego, licencji, itp.
- Opłaty za konsultacje.
Wg Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, hale namiotowe kwalifikują się jako budowle inwentarskie. W związku z tym mogą podlegać dofinansowaniu ze środków unijnych. Argumentem potwierdzającym możliwość dofinansowania hali namiotowej z wyżej wymienionego programu, jest również fakt, że doskonale spełnia ona cele przedsięwzięcia, czyli wzrost jakości produkcji i modernizację gospodarstw rolnych.
W naszym kraju okresowo działa wiele programów oferujących dofinansowania na tego typu inwestycje. Ważne jest, aby śledzić aktualności i korzystać z możliwości jakie dają środki unijne i nie tylko. Zwiększa to opłacalność inwestycji.
Jakie korzyści daje tego typu obiekt?
Wszystkie możliwości finansowania warto rozpatrzyć w kontekście korzyści, które płyną z inwestycji w halę namiotową. Namioty magazynowe, przemysłowe lub rolnicze to nic innego jak odpowiedź na wysokie wymagania współczesnego rynku jak i samych przedsiębiorców.
- Przede wszystkim, mogą być dostosowane do warunków panujących praktycznie w każdej branży, jednocześnie będąc tańszą alternatywą dla budynków murowanych.
- Dużą zaletą tego typu rozwiązań jest również czas realizacji projektu. Hala namiotowa może być wzniesiona już do 30 dni od rozpoczęcia prac. Co więcej, istnieje możliwość wzniesienia hali bez pozwolenia na budowę.
- Inwestorzy doceniają w halach namiotowych ich mobilność. Hale nie są trwale związane z gruntem przez co, mogą być przeniesione w dowolne miejsce niskim nakładem pracy i kosztów.
- Namioty magazynowe występują zarówno w formie nieizolowanej jak i izolowanej. Daje to możliwość korzystania z obiektu przez cały rok. Sprawdza się to w branżach, w których magazyny muszą funkcjonować wydajnie przez 12 miesięcy w roku.
- Hale namiotowe można wyposażyć w dodatkowy osprzęt, instalacje branżowe i technologiczne oraz odpowiednią stolarkę otworową. Tak przygotowane obiekty sprawdzają się w przemyśle ciężkim, branży spożywczej, przetwórstwie, logistyce i wszelkiego rodzaju usługach.
Dobór odpowiedniego finansowania jest pierwszym krokiem do unowocześnienia swojego przedsięwzięcia i zadbania o jego prawidłowy rozwój.